Limburg Beveiliging en het Coronavirus

In deze nare, onwerkelijke Coronatijden gaat bijna alles anders. Thuisblijven is de norm en een uitstapje maken zit er niet meer in. Een ommetje maken om naar de supermarkt te gaan, dat mag nog wel. Maar ook dat, gaat niet zoals vroeger. Om wat meer te weten te komen over de werkwijze van Limburg Beveiliging hebben we Paul, de eigenaar van het bedrijf, Ferry, een trouwe medewerker, en de PLUS Kleinen, uiteraard volledig coronaproof, geïnterviewd.

Paul, hoe is Limburg Beveiliging tot stand gekomen?

Limburg beveiliging is het overkoepelende bedrijf dat bestaat uit de bekende bedrijven Protectio, Virtus en Infinity. We merkten dat we voor Protectio vooral jongens hadden met een bijbaan. Door met Limburg Beveiliging te starten konden we de jongens een vaste baan aanbieden, omdat er veel meer werk was.
Daarnaast is Limburg Beveiliging veel gunstiger voor klanten. We kunnen alles regelen onder één noemer. De klant heeft dan maar een contactpersoon en een rekening.

Hoe gaat Limburg Beveiliging om met Corona?

De drie bedrijven onder Limburg Beveiliging blijven aparte bedrijven. Protectio en Infinity liggen op het moment volledig stil. De horeca en evenementenbranche ligt dat namelijk ook. Virtus daarentegen, omdat dit zich focust op de particuliere markt, heeft meer werk dan ooit. Dat is erg fijn voor de medewerkers van Limburg Beveiliging, want die zitten nu niet zonder werk.
Binnen de groep Limburg Beveiliging is er dus altijd werk. We spelen gelijk in op veranderingen en proberen zelfs vooruit te denken. Na de Coronamaatregelen hebben we er direct voor gezorgd dat we aan de slag konden bij verschillende ziekenhuizen en winkels. We hebben direct de switch gemaakt. Het personeel van Limburg Beveiliging heeft daardoor dan ook niet thuisgezeten.

Ferry, hoe lang werk je al in de beveiligingssector en hoe kwam dat tot stand?

Ik werk al een jaar of 15 in de beveiliging. Het is begonnen als een hobby in België. Daarna is het uitgegroeid tot een bijbaan naast mijn andere baan als vrachtwagenchauffeur. Een jaar of twee of drie geleden ben ik terecht gekomen bij Limburg Beveiliging. Voornamelijk ben ik Horecaportier.

Hoe heeft Corona invloed gehad op je werkzaamheden?

Door Corona kreeg ik minder werk als vrachtwagenchauffeur. De eerste vier weken van de Coronacrisis kon ik fulltime aan de slag bij de PLUS Kleinen in Gulpen als gastheer. Het is wel anders dan mijn reguliere werk. Het zijn lange dagen van 9 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds. Er zijn een heleboel mensen die er heel tevreden over zijn, maar ook klanten die het niet zo goed begrijpen. Wat ik mooi vind om te zien is dat de Plus heel veel doet; volgens mij veel meer dan nodig. Helaas zijn er wel mensen die dat ‘niet zo nodig vinden’. Dat leidt helaas wel eens tot discussie, maar over het algemeen leidt het nooit tot meer dan een discussie. De meeste mensen begrijpen het wel.

Peter, hoe gaan jullie bij de PLUS Kleinen om met Corona?

Wij hanteren natuurlijk de richtlijnen van het RIVM, maar daarnaast hebben wij ook ons eigen protocol. We zijn van mening dat de regels wellicht niet voldoende zijn. Om een voorbeeld te geven: volgens het RIVM mogen wij met ons winkeloppervlak 120 tot 130 winkelwagens binnenlaten, maar wij hebben er bewust voor gekozen om het te maximaliseren op 80. Dat biedt iets meer ruimte, zowel voor medewerkers als voor de klanten, en we merken dat klanten ook waarde hechten aan iets meer ruimte in deze tijd. Daarnaast hebben we alles aangegrepen om onze medewerkers een zo veilig mogelijke werkplek te bieden en onze klanten ook een overzichtelijk en ruimtelijke winkel te bieden.
“Medewerkers gaan op dit moment voor de klanten. Zonder medewerkers is de winkel dicht, dus dan heeft de klant ook pech.”

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Limburg Beveiliging?

We zagen de maatregelen steeds dichterbij komen. We moesten nadenken hoe we hiermee om zouden gaan. We zagen de taferelen in Italië, waarbij mensen in de rij moesten staan om naar de winkel te kunnen. “Wanneer er iets verandert in de dagelijkste routine van de mens, dan gaat de mens gekke dingen doen.” Dus we hebben nagedacht over hoe we dat zouden kunnen gaan invullen. Wij wilden onze medewerkers niet belasten met een deurbeleid, zeker niet in het begin. Eerdere ervaringen met onregelmatigheden, hebben ons laten zien dat mensen weinig autoriteit accepteren van een supermarktmedewerker. Zeker bij het hanteren van een deurbeleid.
Via de broer van mijn schoonzus, zijn we in contact gekomen met Limburg Beveiliging. We waren op zoek naar iemand die de klant kon uitleggen wat wel en niet mag, op de manier van een gastheer. Dus niet zo als een horecaportier.
Limburg Beveiliging heeft Ferry gekozen voor deze job. De klik met Ferry was er gelijk. Hij paste precies is het plaatje, hij dacht mee over hoe we het proces konden verbeteren en gaf tips en tricks aan medewerkers wanneer nodig. Het heeft er toe geleidt dat Ferry bij ons is blijven hangen in deze periode. Na dat de grootste druk er vanaf was, hebben er voor gekozen om alleen op de piekdagen, dus de vrijdag en de zaterdag, gebruik te maken van de service van Limburg Beveiliging. De samenwerking bevalt ons tot nu toe heel erg goed en we zouden iedereen de service van Limburg Beveiliging aanraden.